Zatvoreni um ne može dobiti duhovne odgovore Reviewed by admin on . . Neki ljudi smatraju da je taj posebni odnos prijateljske komunikacije i povjerenja u spiritualnom druženju, samo jedna stara predrasuda iz spiritualne povijes . Neki ljudi smatraju da je taj posebni odnos prijateljske komunikacije i povjerenja u spiritualnom druženju, samo jedna stara predrasuda iz spiritualne povijes Rating: 0

Zatvoreni um ne može dobiti duhovne odgovore

duhovni-učitelj.

Neki ljudi smatraju da je taj posebni odnos prijateljske komunikacije i povjerenja u spiritualnom druženju, samo jedna stara predrasuda iz spiritualne povijesti dalekog istoka.

Da, u starim tekstovima se spominje prijateljstvo među tragateljima i potpuna predanost i iskrenost prema majstoru, guruu, učitelju itd. Poznato je također da su mnoga tajna tradicionalna spiritualna udruženja čak tražila i zakletve tajnosti i poslušnosti majstoru što je bio slučaj kod nekih Sufi a i drugih grupiranja.


Danas kad se javljaju novi učitelji na sve strane, ima nažalost i takvih koji žele izigravati nekakvog majstora iz prošlosti i traže od zainteresiranih totalnu poslušnost, predanost i vjernost i sl. To su jadni nusproizvodi faze naglog new-age širenja spiritualnih interesa u svijetu i spadaju u teške ego deformacije koje nemaju nikakve veze sa spiritualom. Ako danas neki novi duhovni učitelj traži poslušnost od svojih poklonika onda je to za mene već veliki znak za uzbunu i signal problematike ego poremećaja takvog učitelja.

Ako se pak radi o nekoj staroj tradicionalnoj školi ili sistemu, to još onda može biti prihvatljivo jer su kod nekih od njih i do dan danas ostali ti ostaci starih pravila, zakletvi tajnosti, predanosti, vjernosti ili poslušnosti i slično. Nije baš sasvim slučajno da se oko tih pravila ponašanja i te specijalne kvalitete odnosa u duhovnom druženju toliko toga nagomilalo i da je to često tema za sebe.

Radi se o tome da se u prošlosti sa svim tim pravilima nastojalo ostvarivati najpovoljnije uvjete u kojima bi se moglo neko spiritualno znanje dalje prenositi na nove generacije zainteresiranih. O čemu se tu zapravo radi? Kakvi su to povoljni uvjeti i okolnosti u kojima se može spiritualno znanje ili bolje rečeno spiritualni simboli, riječi, metafore ili bilo koji drugi putokazi i katalizatori najbolje primijeniti u praksi?

Popularni moderni duhovni učitelji su također isticali veliku važnost njegovanja afiniteta i prijateljskog povjerenja pri komunikaciji o duhovnim temama. Radi se o vrlo jednostavnoj stvari koja je bila vjekovima idealizirana i dogmatizirana. Recimo, jedna popularna krilatica je išla u pravcu, ako se ne predaš učitelju potpuno, onda nećeš nikada uspjeti i slično. To su bile ideje koje mnogima nisu bile jasne ali su smatrali da se moraju toga držati. Danas ljudi pak žele razumjeti što, kako i zašto nešto čine.

Za jasnije prikazivanje uzmimo jedan suprotni primjer. Ako tragatelj koji ulazi u komunikaciju o duhovnim temama želi samo pokazati koliko je pametan, informiran i verziran o toj temi ili slično, onda je njegov um zatvoren. On tada nema slobodan i čisti um za razumijevanje odnosno primanje i davanje komunikacije. Zato, bilo koji sadržaj koji može doći do takvog tragatelja od strane nekog iskusnijeg tragatelja ili od nekog znalca ili nekog spiritualnog učitelja, neće mu moći otvoriti vrata za nova saznanja. Zbog zatvorenosti uma takvog tragatelja on će samo intelektualno razumjeti iznesene sadržaje.

Ili recimo ako je netko ljutit na sadržaje koje je čuo od nekog iskusnijeg spiritualnog tragatelja ili znalaca ili nekog učitelja i onda ljutit ide u daljnju komunikaciju postavlja pitanje s namjerom da izrazi svoje protivljenje i negodovanje, onda je njegov um također zatvoren za bilo koji razvojni i katalizatorski sadržaj. Njegova svjesnost i um nisu slobodni i čisti za primanje i razumijevanje iznesenog. On će također samo na nivou intelekta razumjeti komunikacije koje su mu upućene.

Kada neki odgovor, metafora ili simbol koji dolazi od nekog iskusnijeg tragatelja ili nekog znalca ili nekog učitelja, jako uznemiri onog koji traži odgovore, onda je vrijeme za pauzu i probavu tih reakcija vlastitog uma. To je vrijeme kada se ne mogu postavljati nova pitanja jer je um tragatelja poljuljan, okupiran i zatvoren s vlastitom problematikom.

U čemu je problem te zatvorenosti uma tj. nedostatka slobodnog i čistog uma pri komunikaciji o duhovnim temama? Bilo koji spiritualni sadržaj koji dolazi u obliku riječi, slike, muzike ili geste može biti samo simbolični putokaz pravca gdje se nalazi grm u kojem leži zec. Nešto kao putokaz na cesti. Duhovnost i svjesnost su neopipljive i neuhvatljive i zato se o njima može govoriti samo u obliku simbola koji ukazuju na pravac. Duhovnost se ne može riječima iskazati nego se u njenom pravcu može samo ukazivati i usmjeravati pozornost.

Intelektualno značenje samih riječi nekih naprednih tragatelja, znalaca ili učitelja nisu dovoljne za otkrivanje novih duhovnih horizonta. Međutim, ako prilikom slušanja o takvim temama dolazi do osvještavanja uvida iz dubine vlastite mudrosti onoga koji sluša iznošeno, onda upravo taj uvid otvara dublje značenje izgovorenoga o nekoj duhovoj temi. Dakle, tema je iznesena riječima ali prepoznavanje njene simbolike dolazi uvijek iz dubina nepredvidive mudrosti onoga koji sluša to što je rečeno.

Riječi koje dolaze od nekih iskusnih tragatelja ili znalaca ili učitelja su samo katalizatori koji mogu inspirirati taj odjek mudrosti u vlastitoj svjesnosti onoga koji sluša o toj temi. Eto, u tome je cijela stvar. Jedna ugodna prijateljska atmosfera povjerenja je najbolji uvjet za postavljanje pitanja, razgovor ili slušanje o duhovnim temama. U toploj atmosferi povjerenja i prijateljstva je upadljivo povećana šansa za tragaoca da čuje osim intelektualnog značenja riječi i onaj presudni odjek iz nepoznatih dubina svoje vlastite mudrosti.

Zbog toga se ne može konstruktivno ulaziti u razgovor o spiritualnim temama ako među sugovornicima vladaju bilo kakve napetosti, sukob, loša atmosfera ili smetenosti s bilo kakvim problemima. To je jedini razlog zbog kojeg su drevni učitelji spominjali važnost atmosfere i posebne kvalitete odnosa pri komunikaciji o duhovnim temama. Naravno to je i razlog zašto tragatelji trebaju tražiti znanje kod onih osoba prema kojima imaju afinitet. Nije dovoljno da je neki iskusni duhovni tragatelj, znalac, majstor ili učitelj slavan, pametan, prosvijetljeni ili bilo što drugo, on prije svega treba odgovarati tragatelju.

Prijateljska atmosfera uzajamnog povjerenja je idealan uvjet za komunikaciju o duhovnim temama jer u takvim uvjetima postoji šansa iniciranja uvida iz dubina nepredvidive mudrosti našeg razumijevanja. U Sufi tradiciji se često spominje prijenos znanja od srca do srca čime se željelo istaknuti bliskost i afinitet u procesu prijenosa znanja a i karakter prijenosa koji je izvan intelektualnog.

To isticanje atmosfere prijateljstva i uzajamnog povjerenja kao značajnog faktora u komunikaciji o duhovnim pitanjima, ne znači da tragatelj mora u sve vjerovati što nekakav iskusni tragatelj ili neki znalac ili neki duhovni učitelj prenosi, nego to znači samo isticanje značaja u kakvoj atmosferi vodimo tu vrstu komunikacije. Svaki tragalac bi trebao sve što čuje postaviti u pitanje i kroz praksu, za sebe eksperimentirati i testirati vrijednost onoga što je saznao.

U dobroj i prijateljskoj komunikaciji s drugim tragateljima, znalcima ili duhovnim učiteljima se ne radi o neprikosnovenom prihvaćanju iznošenog kao istine, već se tu radi samo o stvaranju povoljnih uvjeta za vlastito napredovanje tragatelja kao i onog koji iznosi neke duhovne sadržaje. Istina je ionako neizreciva i sve riječi su samo putokazi prema neizrecivom.

Moramo pri tome spomenuti i paradoks da su postojali i duhovni učitelji koji su bili prilično grubi u komunikaciji ukazivanja na duhovnost i samo tragatelji koji su imali odnos punog povjerenja prema takvim učiteljima su mogli imati i koristi od takve grube poduke. Zašto? Zato jer ima tragatelja koji traže upravo samo takve učitelje koji su grubi i odreštiti u podučavanju. Kome takav učitelj ne odgovara taj ide dalje i traži duhovna znanja tamo gdje se to znanje iznos po njegovom ukusu i njegovim kvalitetama.

Riječi same po sebi i ne mogu nikada zadovoljiti onoga koji traži temeljne duhovne odgovore, ako mu je um zatvoren. Zbog toga se često iz takvog zatvorenog uma javljaju neprekidni lanci potpitanja. Međutim ako nešto čujemo s otvorenim umom i to bude popraćeno vlastitim odjekom dubokog uvida, tek onda će to što smo čuli postati pravi katalizator za novo razumijevanje. Prijateljska i iskrena komunikacija je preduvjet za otvorenost uma tragatelja i stimulacija uma onoga koji prenosi neko znanje.

Na kraju krajeva, teško je dobro i konstruktivno razgovarati o bilo kojoj temi ako nema prijateljske atmosfere i povjerenja ali to je ne samo značajno nego presudno za duhovne teme. Pri tome nije cilj te prijateljske atmosfere, uvažavanje ega nekog iskusnijeg tragatelja ili nekog znalca ili nekog učitelja tj. onoga koji nešto iznosi o duhovnosti. Tu se radi o atmosferi u kojoj tragatelj najlakše može dobiti odgovore iz nepoznatih dubina svoje vlastite nutrine a ujedno u toj atmosferi um prenositelja duhovnih putokaza može spontanije funkcionirati i produbljivati vlastite domete razumijevanja.

 

Izvor

Svidio ti se članak?
Podijeli ga s prijateljima!

Comments (1)

  • romana

    Okej..možda da malo i sagledamo kako svakodnevno trebamo vježbati sposobnost prihvačanja samog sebe kao univerzalnog kreatora svojeg svijeta..Naime,svatko ima svoju istinu ovisno o spoznaji..Dakle neka se uključi u to naše kreiranje i namjera..Namjera je izuzetno uspješna u stvaranju ili vizualizaciji naše stvarnosti.Misao je energija kojom možemo mjenjati stvarnost ovisno koliko smo izvježbani u samoj namjeri..Bilo bi zgodno malo progovoriti o tehnikama koje čiste naš um ili podsvijest u svjesnost..Vjerujte mnogo ljudi traže puteve kako se osloboditi ugrađenih nam dojmova i slici realnog svijeta koji je po svojoj definiciji nepromjenljiv i stalan..Već kroz primjer ismišljenog vremena koji se sastoji od subjektivnih dojmova i zacrtanih nam izvanjskih pojava ljudi svakako gube svoj osobni doprinos oblikovanja svijeta i naravno,glavnu ulogu u drami postojanja..

    Reply

Leave a Comment